Forside   |   Kontakt os


 Din mening    Udskriv       

Flere busser kører på biogas i 2017

17-04-2017


Danskerne skal til at vende sig til at køre med miljøvenlige busser. For flere steder i Danmark vil der i 2017 køre busser rundt på biogas. I København kommer der 41 biogasbusser den 23. april, og til juni vil alle 35 busser i Sønderborg Kommune køre på biogas.

 

I Aalborg kører nogle af busserne på biogas. Foto: Monique 

 

Danmark er ikke så langt fremme som sine nabolande, når det kommer til biogas. Men i de senere år er der kommet flere busser i Danmark, som kører på biogas, og 2017 er ingen undtagelse. 


Om en uges tid vil buspassagererne i København kunne køre med den nye linje 5C, som kører på biogas. Den er en udvidelse af linje 5A, der årligt får mere end 20 mio. passagerer mellem Sundbyvester Plads og Husum Torv fra a til b. Med den nye rute, vil man også kunne komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden at skifte bus.


De nye busser bliver turkis og udover at give de rejsende nye fordele i form af hurtigere rejsetid, bedre trafikinformation og længere busser med plads til flere, så gør de også København grønnere.


Gasbusser påvirker miljøet væsentligt mindre end dieseldrevne busser, og den miljømæssige besparelse vurderes at være på cirka 80 procent mindre CO2-udledning ved brug af biogas. Men det er ikke kun bedre for miljøet. Det er også sundere for alle os, der færdes i trafikken. For med gasbusser i stedet for diesel, bliver udledningen af skadelige NOx-partikler ifølge Movia reduceret med 73 procent, og så er støjniveauet lavere end ved dieseldrevne busser.

 

Sønderborg Kommune får også gasbusser

 

I Sønderborg Kommune har man valgt at skifte alle kommunens dieselbusser ud med gasdrevne som et led i at nå deres målsætning om at være Co2 neutrale i 2029. Og ifølge busselskabet Sydtrafik, så er kommunen den første i busselskabets område, der skifter alle busser ud.

 

-  I Fredericia har man skiftet nogle af busserne, men i Sønderborg bliver det alle busser, der kører i hele kommunen, der skiftes ud. Lige fra skolebusser til bybusser. Sønderborg går all in, og det har allerede fået andre kommuner i området til at overveje samme løsning, siger administrerende direktør i Sydtrafik, Lars Berg til Dagbladet JydskeVestkysten.   

 

Madaffald bliver til brændstof

 

Hvis vi kildesorterer det organiske affald, kan en større del af det udnyttes til miljørigtig biogasproduktion og dermed bruges til for eksempel brændstof til busser. Som det ser ud i dag, kommer det meste af vores organiske affald i skraldespanden sammen med emballage og andet materiale, som bliver forbrændt ude på forbrændingsanlæggene. Men ved at brænde vores organiske affald mister vi muligheden for at bruge det til biogas og at bruge restproduktet som gødning på markerne.

 

Læs mere: Vi mister vigtige ressourcer, når vi brænder vores madaffald

 

Med en køkkenkværn vil det organiske affald allerede blive frasorteret i vasken, hvor det bliver kværnet og med spildevandet sendt ud til rensningsanlægget, hvor det kan omdannes til biogas, hvis de har en rådnetank. Det kan også foregå ved at sortere det organiske affald i separate affaldsspande i køkkenet.

 

Fakta:

 

I Danmark har følgende byer gasbusser som en del af deres offentlige transport: Silkeborg, Aalborg, En buslinje fra Aalborg til Frederikshavn, Holstebro, Fredericia, Skive, Gladsaxe og Odense.

 

I år får København Gasbusser, og det samme gør hele Sønderborg Kommune.